کاشر رسالہ واد (قسط 3 )


پٍنژمس شمارس منز چھہ اختر محی الدین سند بیاکھ مضمون "راج ترنگنی تہ کاشر زبان” چھپان۔ جایہ ناون متعلق امۍ سند امہ برونہم مضمون ییتہِ تحقیق تہ حقایق پیش کرنچ کوشش کران اوس، یتھ مضمونس منز چھیہ زیادہ پہن تخیلی فطانتس کٲم ہینہ آمژ۔ اتھ منز چھہ سہ کینہہ مثالہ دتھ یہ نتیجہ کڈان زِ کاشر زبان چھیہ سیٹھا قدیم تہ امکۍ واریاہ لفظ چھہِ سنسکرت زبانۍ منز شامل گژھتھ سنسکرت شبدہ کوشکۍ حصہ بنیمتۍ۔ مگر اتھ حقیقتس واقف نہ آسنہ کنۍ چھیہ عام طور یمن لفظن ہنز سنسکرت شکل مقدم ماننہ آمژ۔ شاد رمضان چھہ اتھ مضمونس متعلق لیکھان "اختر محی الدین صٲبن مضمون چھہ واقعی فکرانگیز تہ قابل توجہ۔ (یم چھہِ) گۅڈنچہ لٹہِ سون ظۅن کینژن اہم کتھن کن پھران یمہ سیتۍ کاشرِ زبانۍ ہند پرانیر تہ زبانۍ ہندس خاندانی رشتس متعلق اکھ سونچن تراے برونہہ کن یوان چھیہ۔”

نٔوۍ مس شمارس منز چھہ اختر محی الدین سند بیاکھ اکھ مضمون "اند” لفظس متعلق۔ اتھ منز چھہ سہ امہِ لفظہ چہ مختلف صرفی شکلہ دوان، یمن منز "منز” ہوۍ لفظ اتھ عجیب لغت نویسی دلچسپ بناوان چھہِ۔ "منز” لفظس منز چھہ تسندۍ کنۍ نکارۍ برونہہ لوگ /م/۔ باقی بچن وول حصہ /انز/ چھہ تسندۍ کنۍ /اند/ لفظہ چی بیاکھ شکل یۅس انزس منزس، منزیم، منزُل، انزُل تہ دلوانزُل ہوین لفظن اندر یوان چھیہ۔ اختر محی الدین چھہ اتھ نتیجس پیٹھ یمن لفظن ہندِ معنی کہ ہشرہ (؟) کنۍ واتان۔ امہ مضمون کہ تعلقہ چھہ کامل "کلامس دزیوم معافی” عنوانس تحت یمن نتیجن ہندس گرامر کین صرفی اصولن مطابق نہ آسنس کن اشارہ کران۔

ژۅداہمس شمارس منز چھپوو اقبال فہیمن میون اکھ13 ہن صفحن ہند مضمون "کاشر ڈکشنری تہ لفظن ہندۍ مول” ۔ یہ اوس تمن مضمونن ہندِ سلسلک اکھ حصہ یس میہ ڈکشنری ہندین مختلف پہلوون پیٹھ لیوکھمت اوس۔ اتھ مضمونس منز اوس میہ ہوومت زِ کاشرِ ڈکشنری منز چھہِ لفظن ہندۍ مول یاتہ غلط دنہ آمتۍ نتہ یہ لفظ چھہ تہ تی۔ میانہِ خیالہ اگر امہ غیر ضروری معلومات بدلہ لفظن ہند جنس دنہ آسہِ ہے آمت، سہ روزِہے ڈکشنری ورتاون والین ہندِ خاطرہ مفید۔ بیاکھ مضمون یس لفظن ہندس معنی یس سیتۍ تعلق اوس تھاوان اوس شیرازس دنہ آمت۔ اقبالن اوس میٲنس مضمونس اداریہس منز یمو لفظو سیتۍ بوش کھولمت:

mun

"منیب الرحمن صٲبن چھہ کاشرِ ڈکشنری ہندس پوت منظرس منز کاشرِ زبانۍ ہندین اہم لسانی تہ غیر لسانی مسلن پیٹھ مضمونن ہند اکھ سلسلہ تیار کورمت۔ تسنز یہ کٲم چھیہ ونکینس زیر کتابت تہ جلدے ییہ کتابہِ ہندس صورتس منز برونہہ کن۔ امی سلسلہ منزہ چھن اسۍ تسند اکھ مضمون یتھ شمارس منز شایع کران۔ اتھ مضمونس منز ییتہ منیب الرحمن نن لفظن ہندۍ مول ژھارنہ کین مختلف طریقن ہنز ویژھنے کرمژ چھیہ، تتہِ چھہِ تمۍ ڈکشنری منز دنہ آمتین لفظن ہندۍ مول غلط قرار دتۍ متۍ۔ تمن پیٹھ چھہ تمۍ سیٹھا مدلل بحث کورمت۔ اتھ مضمونس سیتۍ تعلق تھاون والین تہ ڈکشنری پروجیکٹس سیتۍ وابستہ زبان دانن ہندِ خاطرہ چھہ یہ اکھ زبردست چلینج۔ ذمہ داری تہ دیانت داری چھیہ یی ونان زِ اتھ پیٹھ گژھہِ نہ صرف ردعملک اظہار بلکہ اکھ بھرپور بحث سپدن۔”

__________

واد رود متواتر کتابن پیٹھ تبصرہ تہِ شایع کران، یم سیٹھا دلچسپ آسان ٲسۍ۔ زیادہ پہن تبصرہ اوس اقبال فہیم پانہ کران۔ باقی تبصرہ چھہِ م ح ظفر، رفیق راز، شفیع شوق، تہ کٲنسہِ کٲنسہِ کرۍ متۍ۔ حالس چھہ روتل (ہری کرشن کول)، بیہ سۅکھ روح (سنتوش)، آواز دوست (غلام رسول نازکی)، ژکرہ ویوہ (ہردے کول بھارتی)، پن تہ پاپ (غلام نبی گوہر) تہ تحقیق (غلام نبی آتش) چھیہ کینہہ کتابہ یمن ہندۍ تبصر ہ وادس منز چھپییہ۔ تقریبا چھہ سٲری تبصرہ منفی تہ یمن تبصرن منز ٲسۍ اقبال فہیمنۍ تبصرہ زیادہ بے رحم آسان۔ تہندیو تبصرو منزہ کینہہ مثالہ:

"انشاییہس تہ افسانس منز کیا چھیہ بنیادی فرق یہ ہیکہِ نہ ڈاکٹر زمان آزردہ صٲبس فکرِ تٔرتھ۔ اردو تہ انگریزی انشاییہس مقابلہ چھہ آزردہ صٲبن انشایی مجموعہ شرۍگی تہ فاترازی۔ انشایہ کس ناوس پیٹھ فاترازی کرنۍ چھیہ شرمناک تہ قابل افسوس۔ فاترازی ترجمہ کرناونۍ گیہ بیاکھ فاترازی۔ فاترازی انعامہ ترنۍ گیہ انعامہ دیاون والین ہنز دماغی تہ شعوری صلاحیژن وُنہ وسنۍ۔ یژھن کتابن گژھہِ پابندی لاگنہ ینۍ تکیازِ یم کتابہ چھیہ لوکن ان پڑھ بناونس منز اتھہ روٹ کران۔”

"نادمنۍ کلہم شاعری چھیہ کلام موزون۔ امیک سبب چھہ یہ زِ سٲرسے عمرِ رود نادم نظریاتی منافق تہ خود غرض۔ نادم چھہ ژکہِ شاعر تہ امۍ سنز شاعری (اگر اتھ شاعری ونو) چھیہ اکہ درجہ حرارتچ شاعری۔ یی چھہ فراقس تہ راہی یس گومت۔ یہنز شاعری تہِ چھیہ زیادہ کھوتہ زیادہ کلام موزون۔ راہی یس چھہ نہ کانہہ واضح لب و لہجہ۔ یہ چھہ پننۍ کنۍ خیال نظماوُن یژھان مگر یم وۅپر خیال چھہِ امس ژھمب کٔرتھ گژھان تہ یہ چھہ مۅمننُن ہیوان۔”

تبصرن منز اوس صرف شفیع شوق اعتدالس کٲم ہیوان۔

کاشر رسالہ واد (قسط 3 )” پر 5 تبصرے

  1. اقبال فہیمس آس تہ چھیس یہ خرابی زہ سہ چھہ پز کتھ ٹیٹھین لفظن منز ونان- کاش تمي آسہ ہے زبان اعتدالس منز تھاومژ-اگر اقبال فہیمن آسہ ہے ٹیچھرہ بجایہ استدلالس تہ اعتدالس کام ہیژ مژتہندي مضمون آسہ ہن لکھارین ہندہ خاطرہ جشم کشا-

    پسند کریں

    1. تہ چھہ پوز مگر اقبال اوس حدہ کھوتہ زیادہ نگیٹیو۔ بییہ اوس تمس اکھ مرضہ، کالہ اوس اکھ کتھ ونان، پگاہ بیاکھ، یمہ کنی تمی پنن اعتبارے موکلاوتھ نیو۔ تمی کر نہ پنین خیالاتن تہ راین ہنز پننس ذہنس منز شیرازہ بندی، تمی وون خراب کیا چھہ، مگر سہ ہیوک نہ ونتھ جان کیا چھہ۔

      پسند کریں

  2. کامل صابن تھاوے یہ مے واراہ کال برونہہ یہ ذمہ واری زہ بہ کرہ ناٹب’ پلوامہ کس سیّد حفیظ صابس متعلق پتاہ یمو مہجور صابس سیتي یا تہندس ونہ نس پیٹھ ” گاش” ناوک رسالہ کوڈمت اوس- حالاتن ہنزہ خرابی کني ہیوکس نہ بہ تمہ وقتہ کینہہ زیادہ معلوم کرتھ- البتہ ننیو مے کینہہ کال برونہہ ایڈوکیٹ ریاض خاور صابس نشہ زہ حفیظ صابہ نہ ”گاش” ناوہ کہ رسالہ چہ کینہہ کاپیہ چھے تہندین زرین نشہ موجود- مے وچھہ نہ پانہ یمہ کاپیہ- اگر مے یم دستیاب گیہ بہ کرکھ ضرور دوستن سیتي شیئیر-

    پسند کریں

جواب دیں

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

آپ اپنے WordPress.com اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Google+ photo

آپ اپنے Google+ اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Twitter picture

آپ اپنے Twitter اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Facebook photo

آپ اپنے Facebook اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Connecting to %s