سوال جواب (ضمیہ)


میر مسرور: واریاہ کالہ پیٹھہ چھہ میانس ذہنس منز یہ سوال کھٹکان زِ کاشرس ادبس منز چھا ونیس تام تیتھ کانہہ فن پارہ (نظم کیو نثر) لیکھنہ آمت یُس دنیا کس بہلہ پایہ ادبس منز تحریر چھہ سپدمت یا اسۍ ہیکوا پننہ ادبک کانہہ نمونہ دنیا کین عظیم فن پارن لرِ لور تھٲوتھ، مثلا شیکسپیر سند ہیملٹ، کنگ لیر یا سفوکلیس سند اوڈیپس یا شاعری منز ملٹن ننۍ شاعری، ورڈسورتھ سنز شاعری یا افسانس منز چیخوف سندۍ عظیم افسانہ؟

جواب: میر مسروو سند سوال آو ژیرۍ پہن۔ چونکہ یہ چھہ اہم سوال، اتھ جواب دین چھہ ضروری، مگر امہ کس جوابس منز دمہ بہ بنمین کتھن پیٹھ غور کرنچ دعوت:

یمن زبانن ہنز کتھ تۅہہ کرمژ چھیہ تمن منز چھیہ زبان پرنچ تہ پرناونچ تہ سیاسی، علمی، اقتصادی، پریتھ سطحس پیٹھ امہ کہ ورتاوک اکھ مستقل تہ مستحکم تواریخ۔ چاہے سۅ پتہ انگریزی چھیہ یا اردو۔ کاشر زبان ٲس نہ سنسکرت دورس تام ادبی اظہارن منز مجرا سے۔ مسامسا آیہ اتھ منز ادبی اظہارہ رنگۍ کینہہ سرگرمی فارسی دورس منز۔ لل دید تہِ چھیہ امی فارسی دورچ پیداوار۔ امہ وقتہ آو شعری اظہارن منز فنس کن توجہ کرنہ۔ مگر امہ زبانۍ ہند یہ ورتاو رود سیٹھا محدود۔ پننس ادبس پیٹھ غور کرنک گۅڈنیک موقعہ چھہ کاشرین ترقی پسند دورس منز میلان۔ ادبی اظہارہ رنگۍ یۅس زبان ونہِ کھوکھشہ پکان آسہ، تتھ ما ہیکو امہ رنگۍ ترقی یافتہ زبانن سیتۍ مقابلہ کٔرتھ۔ کاشر زبان چھیہ محکومن ہنز زبان، یمن زبانن ہند ناو توہہ ہیوت تم زبانہ آسہ/چھیہ حاکمن ہنزہ زبانہ۔

بجر کتھہ پاٹھۍ چھہ میننہ تولنہ یوان۔ یہ تہِ چھہ ہیچھنہ ہیچھناونہ یوان تہ کانہہ فن پارہ یا شاعر کوتاہ بوڈ چھہ یا عظیم چھہ یہ تہِ چھہ نقادن تہ تدریسی نظام کہ ذریعہ ذہن نشین کرنہ یوان۔ اسۍ چھہِ کینژھا فارسی، اردو تہ واریاہ مغربی تعلیمہِ ہندۍ پروردہ (میہ چھہ نہ اتھ متعلق کانہہ منفی یا ناپسند رویہ)۔ تتھ روایتس منز یمن فن پارن یا شاعرن اسہِ سکولن منز پرناوۍ پرناوۍ عظیم وننہ آو، تمن ورٲے چھہ نہ اسہِ اندۍ پکھۍ کانہہ عظیم باسان۔ اسہ چھیہ پتاہ زِ شیکسپر یا تسندۍ ڈراما چھہِ عظیم تکیازِ اسہ چھیہ کتھ بار بار وننہ آمژ تہ پرناونہ آمژ۔ تہ یہ تہِ ہیچھناونہ آمت زِ شیکسپیر تہ تسندۍ ڈراما کتھہ پاٹھۍ چھہِ عظیم۔ جرمنی منز کمس چھیہ خبر زِ غالب چھہ کانہہ شاعر، عظمت تھاوۍ تو الگے۔ تمہِ پتہ غالبس منز کُس فن پارہ چھہ یُس عظیم چھہ۔ سٲنۍ روایت چھیہ نہ بڈۍ یا ایمبیشس فن پارہ لیکھنچ روایت۔ سانہِ روایژ منز چھیہ کلہم شاعری نظرِ تل تھاونۍ ضروری۔ غالب تہِ چھہ بوڈ ییلہ اسہِ تم معیار قبول کرۍ یمو کنۍ غالب تہ تسنز شاعری بٔڈ بنییہ۔ غالبس سپدۍ انگریزی پاٹھۍ پتمین پنژاہن ورین منز شیہ ستھ ترجمہ تہ ادہ ہیوت کینژو شاعرو (پرن والیو نہ) غالب سند ناو زانن۔ میر تقی میر زاننک چھہ نہ کانہہ سوالے۔ کینژو پنڈتو کٔر لل دید تہِ پروجیکٹ کرنچ کوشش، تہ تسند تہِ ہیوت کینژو انگریزی شاعرو ناو، شیخ العامس کس زانہِ؟ نتہ کیا چھیہ یمن دۅن فرق؟ گویا عظیم تہ عظمتکۍ پیمانہ تہِ چھہِ تنقیدی، تدریسی نظام آپراوان۔ غالب چھا بوڈ شاعر کنہ احمد فراز چھہ بوڈ شاعر، اکس عام انسانس کیا چھیہ خبر یوت تام نہ سہ ہیچھناونہ ییہ زِ اسۍ کتھ ونو عظمت۔ عظمت تہِ چھہ اکھ مفروضہ یُس اکھ سماج طے کران چھہ۔ یہ فیصلہ کرنس منز اوس نہ یا چھہ نہ سٲنس دورس منز سانہِ سماجک کانہہ دخل۔

اگر اسۍ پننۍ لکہ شاعری کلہم پاٹھۍ عالمی سطحس پیٹھ پیش کرو، اتھ کیازِ میلہِ نہ مقام، مگر پیش کرنہ خاطرہ چھہ شرط یہ شاعری ییہ جمع کرنہ۔ یہ ییہ مطالعس منز اننہ۔ امیک تنقیدی محاکمہ سپدِ۔ عالمی سطحس پیٹھ یِن تم مطالعہ پیش کرنہ۔ پرنہ تہ پرناونہ۔ ییتہ آیہ نہ چینچ قدیم شاعری (زبردست شاعری) کنہِ کھاتس منز تھاونہ، کاشرس کُس پرژھہِ؟

لہذا گژھہِ نہ یہ مسلہ آُسن زِ اسہِ چھا کانہہ فن پارہ عالمی فن پارن برونہہ کنہِ تھاونس لایق پیدہ کورمت بلکہ یہ زِ اسہِ یوس شاعری پیدہ کرمژ چھیہ، سۅ کتھہ پاٹھۍ مۅلوون۔

جواب دیں

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

آپ اپنے WordPress.com اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Google+ photo

آپ اپنے Google+ اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Twitter picture

آپ اپنے Twitter اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Facebook photo

آپ اپنے Facebook اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Connecting to %s