نہج رسالہ، اکھ سوال؟


نہج رسالہ کہ اجرا سیتۍ چھہِ کینہہ سوال ذہنس منز وۅتھان۔ یمہ ساعتہ میہ نیب شروع کور میہ برونہہ کنہِ ٲسۍ کینہہ اہم مسلہ یمن پیٹھ بہ امہ کہ ذریعہ کتھ کٔرتھ ڈایلاگچ دعوت دنۍ یژھان اوسس۔

املاہک مسلہ اوس اکھ۔ اتھ کٔر میہ نیبس منز عملی شکل دنچ کوشش۔

عروضک مسلہ اوس بیاکھ یتھ متعلق اکھ کنفیوژن کھڑا کرنہ اوس آمت۔ میہ دژ اتھ روایتی تہ خشک موضوعس نیبس منز واریاہ جاے، شاید ضرورت کھوتہ زیادہ۔ عروضس متعلق کرۍ میہ روایتی تصوراتن سیتۍ سیتۍ لسانیاتی وچھن کونہ کنۍ تہِ تم نکتہ پیش یمن نہ سانۍ ادیب واقف تہِ ٲسۍ۔ زیادہ تر ادیبن گوو سہ سورے کلہ پیٹھۍ۔

سانین نوین ادیبن برونہہ کنہِ نثرکۍ یم نمونہ ٲسۍ تہ یم کاشرِ شعبہ کہ طرفہ بڑھ چڑھ کر پروناونہ یوان ٲسۍ تمن ہندِ جادِ منزہ نوۍ ادیب کڈنہ خاطرہ انہِ میہ تمن ہنزہ کمزوری تہ خامی برونہہ کن تہ تتھ اسلوبس دژ میہ تنقید کہ خاطرہ زیادہ اہمیت یُس زیادہ موزون تہ مناسب اوس تہ کُنہِ نتہ کُنہِ بہانہ کاشر شعبہ کس تدریسس منز رد کرنہ یوان اوس۔

میہ کٔر کوشش زِ نو ۍ ادیب انوکھ برونہہ کن، یتھ منز زیادہ کامیابی سپز نہ مگر خاطر خواہ پیش رفت سپز۔

غرض نیب کہ خاطرہ اوس میہ ذہنس منز اکھ پروگرام، یہ اوس نہ نظمن تہ غزلن ہند خالص اکھ مجموعہ۔

یوت تام نہ نہج رسالہ کانہہ مخصوص نکتہ نظر برونہہ کن انہِ اتھ تہ مثلا شیرازس منز روزِ نہ کانہہ فرق۔ گۅڈنکۍ زہ شمارہ وچھتھ چھہ حوصلہ تہِ ہران تہ مایوسی سپدان۔ حوصلچ تہ خوشی ہنز کتھ چھیہ زِ واریاہن نوین لیکھن والین چھیہ جاے دنہ آمژ، مایوسی چھیہ یہ زِ امین کاملس تہ رحمن راہی یس پیٹھ شایع شدہ مضمون تہ غلام نبی فراقنۍ مطبوعہ شاعری چھیہ صرف یہ ہاونہ خاطرہ شامل کرنہ آمژ زِ نہج چھہ نہ کنہِ گروپس سیتۍ منسلک۔ ییژ کیا مجبوری ٲس امہ اعلانچ زِ گۅڈے شایع شدہ چیز آیہ شامل کرنہ۔ یہ صفایی کمس چھیہ پیش کرنہ آمژ؟ یہ صفایی چھا ٹینگس تہ راہی یس پیش کرنہ آمژ؟ نیبک یس رویہ ٹینگس تہ راہی یس متعلق چھہ، نہج ما آو دراصل سہ زایل کرنہ خاطرہ کڈنہ؟ کامل تہ راہی یس پیٹھ گۅڈنکۍ سے شمارس منز مضمون شامل کٔرتھ ما چھہ نہج اکھ خود تردیدی سٹیٹمنٹ پیش کران؟ نہج ما چھہ یہندۍ سے دفاعس یا وننس پیٹھ کڈنہ آمت؟

اگر نہج ٹینگ، راہی، مرغوب بیترِ ادیبن ہندۍ نگارشات تہ یمن متعلق شایع شدہ مضمون یا گۅڈے معلوم کتھن ہند پروپیگندا شایع کرنہ خاطرہ کڈنہ آو، تیلہ چھیہ نہ امچ ونکیس صحیح طور کانہہ ریلونس تکیازِ مۅردن چھہ نہ زو اژان۔ کامل یا راہی یا ٹینگ کیا لیکھن وۅنۍ تیتھ یہ تمن وننے رودمت چھہ؟ یمن یہ ونن اوس تہِ چھہ یمو وونمت، وۅنۍ چھیہ بس اداکاری یۅس یم سٹیجن پیٹھ کھستھ کران چھہِ۔ یمن ہنز چھیہ نہ ونۍ کین کانہہ ریلونس۔ بہ ونہ رفیق رازس تام یہ ونن اوس تہِ چھہ تمۍ تہِ گۅڈے وونمت تہ بھرپور اندازس منز وونمت۔ ییتہ یور کیا گژھہِ آسن یمہ کنۍ اکھ نوو رفیق راز برونہہ کن ییہ۔ یہ گوو رفیق راز یُس ونہِ تخیلی طور سرگرم چھہ، تا بحال چھیہ نہ کامل یا راہی یا ٹینگ سنز کتھے۔

نہج رسالک مرکز گژھہِ نوو ادیب آسن۔ نوین ادیبن گژھہِ یہ نکتہ فکرِ ترُن زِ یوت تام نہ اسۍ پننین پیش رون نش انحراف کرو، ادب ہیکہِ نہ برونہہ پکتھ۔ ییلہ پیش رو ییتیاہ بڈۍ بنن زِ تم بنن نوین ادیبن ہندِ خاطرہ اکھ نفسیاتی ٹھور اکھ ناقابل عبور معیار، زانن گژھہِ انحراف چھہ ضروری۔ ییتہ نیو ٹی ایس الیٹ تس پتہ ینہ والیو شاعرو رد کٔرتھ، اقبال فہیمنۍ پاٹھۍ وونکھ نہ الیٹ سنز شاعری چھیہ نہ شاعری بلکہ وونکھ سۅ چھیہ نہ سۅ شاعری یۅس تم لیکھنۍ یژھان چھہِ۔ تمو بدلوو پننہ خاطرہ شاعری ہند رۅخے۔ الیٹ سند آبجیکٹیو کورلیٹیو آو سیودے رد کرنہ، شاعرو لٲج ذاتی شاعری کرنۍ۔ پرانہ جنریشنہ ہنز چھتر چھایا منز چھہ نہ ادب تخلیق کرنہ یوان۔ پرانین تھپھ کرتھ چھہِ تمے پکان یمن پانس کوٹھۍ آسن نہ۔

اگر یمن سانین بزرگ ادیبن متعلق مطالعہ پیش ین کرنہ، سۅ روزِ مردہ زندہ کرنہ کھوتہ زیادہ بہتر کٲم۔ تمن مطالعن منز وچھو اسۍ زِ یم کتھہ پاٹھۍ چھہِ سانہِ خاطرہ رلیونٹ۔ مگر تتھ منز تہِ گژھۍ ژھری عقیدت تہ لحاظ تہ ادب (مطلب عزت) بدلہ ادبی معیار پیش نظر روزنۍ۔

جواب دیں

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

آپ اپنے WordPress.com اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Google+ photo

آپ اپنے Google+ اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Twitter picture

آپ اپنے Twitter اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Facebook photo

آپ اپنے Facebook اکاؤنٹ کے ذریعے تبصرہ کر رہے ہیں۔ لاگ آؤٹ /  تبدیل کریں )

Connecting to %s